W ramach Technologicznej Akademii Mediów pomożemy Ci zostać profesjonalnym fotografem. Naszym słuchaczom oferujemy 12 godzinny kurs z zakresu fotografii i filmu dla dzieci ze szkół podstawowych, uczniów szkół średnich, studentów, osób dorosłych i seniorów.
Szkoła Podstawowa:
Dzień 1, czas trwania: 3 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – obsługa aparatów, kamer cyfrowych i innych urządzeń do rejestracji i stabilizacji obrazu.
Zajęcia dotyczą podstawowych zasad użycia cyfrowych urządzeń do rejestracji obrazu (smartfon, tablet, aparat cyfrowy, kamera). Uczą zasad kompozycji: złoty podział, mocne punkty obrazu, perspektywa, horyzont i inne. Różnice w kadrowaniu w fotografii i filmie. Na wstępie dzieci uczą się kadrowania za pomocą smartfona, tabletu lub innego urządzania do cyfrowej rejestracji obrazu, różnicują kadry w zależności od tematu zdjęcia – portret lub zdjęcie grupowe. Następnie dzieci opanowują kadrowanie filmowe, stosując kadrowanie w poziomie, bliski plan, plan szeroki i tzw. plan amerykański. W kolejnym etapie zajęć dzieci dzielą się na grupy i na dwóch stanowiskach wyposażonych w lustrzanki uczą się ręcznego ustawiania parametrów ekspozycji, ogniskowania, ostrzenia, czyli wszystkiego co smartfon ustawia automatycznie. Dzieci uczą się także uaktywniania w lustrzance trybu filmowania. Poznają zasadę skończonych ujęć, przygotowują sekwencję z dwóch kamer – portret i szeroki plan. Za pomocą oprogramowania do edycji zdjęć i filmów (photoshop, premiere) dzieci weryfikują zarejestrowane obrazy oraz dokonują podstawowej obróbki i montażu filmowego. Każda z grup ma do dyspozycji po jednym stanowisku komputerowym – odpowiednio dla fotografii i filmu.
Dzień 2 czas trwania: 3 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – rola światła w fotografii i filmie.
Dzielimy dzieci na dwie grupy (fotografia, film) oraz tworzymy dwa plany oświetleniowe.
Grupa foto realizuje zdjęcia portretowe z wykorzystaniem 3 źródeł światła błyskowego. Grupa zapoznaje się z modyfikatorami światła typu: okta, beauty dish, strip, czasze.
Dzieci zapoznają się również z techniką „malowania światłem” gdzie wykorzystają światło ciągłe – pędzel świetlny, latarka, flara. Podczas pracy z oświetleniem studyjnym dzieci fotografują się wzajemnie okazując różne emocje. Nauczą się także wykorzystania płaszczyzn odbijających, rozpraszających, osłabiających działanie światła. Grupa filmowa zapoznaje się z podstawami oświetlenia planu filmowego na green screenie umożliwiającym tworzenie efektów specjalnych. Na przykładzie ujęcia znanego z telewizyjnej prognozy pogody dzieci uczą się wymiany tła na zdjęciach wideo. Z pomocą komputera dzieci uczą się „kluczowania” zdjęć filmowych wykonanych na green screenie. Dzieci przygotowują materiał na następne zajęcia.
Dzień 3, czas trwania: 3 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – tajniki montażu i postprocessingu foto i video.
Na zdjęciach wykonanych w trakcie poprzednich zajęć dzieci podzielone na grupy dokonują podstawowych fotomanipulacji polegających na usuwaniu przebarwień na skórze, niesfornych kosmyków włosów, wymianie koloru oczu etc. Następnie przygotowują fotografie do druku na drukarce termosublimacyjnej oraz je drukują. Dzieci dokonują także wyboru ujęć „emocji” oraz „malowanych światłem” a następnie drukują wybrane prace na festiwal sztuki radiowej i fotografii. Każdy z uczestników omawia swoje obrobione i wydrukowane zdjęcie opisując wprowadzone podczas postprocessingu zmiany.
Grupa filmowa wykorzystuje umiejętności pracy z green screenem i wykonuje ujęcia potrzebne do stworzenia filmowej prognozy wideo a następnie montuje je i przeprowadza udźwiękowienie filmu dodając podkład muzyczny w tle.
Szkoła średnia, studenci, osoby dorosłe
Dzień 1, czas trwania: 4 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – obsługa aparatów i kamer cyfrowych oraz urządzeń do stabilizacji obrazu.
Zajęcia dotyczą podstawowych zasad użycia cyfrowych urządzeń do rejestracji obrazu takich jak aparat cyfrowy i kamera oraz urządzeń do stabilizacji obrazu takich jak statyw, rig, steadycam, slider, żuraw kamerowy. Uczą zasad kompozycji: złoty podział, mocne punkty obrazu, perspektywa, horyzont. Studenci poznają różnice w kadrowaniu w fotografii i filmie. Uczestnicy dzielą się na grupy, które otrzymują do dyspozycji lustrzanki cyfrowe, kamery oraz wymienione wyżej urządzenia do stabilizacji obrazu. Na wstępie studenci uczą się kadrowania, różnicują kadry w zależności od tematu zdjęcia – portret lub zdjęcie grupowe. Następnie opanowują kadrowanie filmowe, stosując kadrowanie w poziomie, bliski plan, plan szeroki i tzw. plan amerykański. Uczestnicy w kolejnym etapie zajęć uczą się ustawiania parametrów ekspozycji, ogniskowania, ostrzenia. Uczą się także uaktywniania w lustrzankach trybu filmowania. Poznają zasadę skończonych ujęć, przygotowują sekwencję z dwóch kamer – portret i szeroki plan. Za pomocą oprogramowania do edycji zdjęć i filmów (photoshop, premiere) weryfikują zarejestrowane obrazy oraz dokonują podstawowej obróbki i montażu filmowego. Każda z grup ma do dyspozycji po jednym stanowisku komputerowym – odpowiednio dla fotografii i filmu.
Dzień 2, czas trwania: 4 godz
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – rola światła w fotografii i filmie.
Dzielimy studentów na dwie grupy (fotografia, film) oraz tworzymy dwa plany oświetleniowe.
Grupa foto realizuje zdjęcia portretowe z wykorzystaniem 3 źródeł światła błyskowego. Grupa zapoznaje się z modyfikatorami światła typu: okta, beauty dish, strip, czasze.
Studenci zapoznają się również z techniką „malowania światłem” gdzie wykorzystają światło ciągłe – pędzel świetlny, latarka, flara. Nauczą się także wykorzystania płaszczyzn odbijających, rozpraszających, osłabiających działanie światła. Grupa filmowa zapoznaje się z podstawami oświetlenia planu filmowego na green screenie, poznaje zasady tworzenia i rozmieszczania na green screenie i innych obiektach planu zdjęciowego markerów umożliwiających tzw. camera tracking, motion capture, performing capture, które to techniki są punktem wyjścia do tworzenia efektów specjalnych. Studenci zapoznając się podczas pracy na planie z powyższymi technikami i przygotowują ujęcia 2D do montażu z obiektami 3D wygenerowanymi komputerowo.
Dzień 3, czas trwania: 4 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – tajniki montażu, postprocessingu foto i video, obiekty generowane komputerowo.
Na zdjęciach wykonanych w trakcie poprzednich zajęć studenci podzieleni na grupy dokonują podstawowych fotomanipulacji polegających na usuwaniu przebarwień na skórze, niesfornych kosmyków włosów, wymianie koloru oczu etc. Następnie poznają zasady przygotowania plików cyfrowych do wykorzystania w internecie (przestrzeń kolorów SRGB, rozdzielczość 72 DPI, redukcja objętości plików) oraz przygotowują fotografie do druku (rozdzielczość 300 DPI, przestrzeń kolorystyczna adobe rgb 1998) w formacie PDF. Studenci dokonują także wyboru ujęć „malowanych światłem” oraz drukują wybrane prace na festiwal sztuki radiowej i fotografii. Każdy z uczestników omawia swoje obrobione i wydrukowane zdjęcie opisując wprowadzone podczas postprocessingu zmiany.
Grupa filmowa dokonuje selekcji ujęć pod kątem wykorzystania w procesie camera tracking, motion capture, performing capture. Następnie poznają podstawy tworzenia obiektów 3D do późniejszego wykorzystania przy tworzeniu efektów specjalnych. Posługując się oprogramowaniem adobe premiere, adobe after effects, cinema 4 d studenci dokonują integracji ujęć 2D z obiektami 3D (compositing, postprocessing) oraz poznają podstawy renderingu.
Grupy mają do dyspozycji dwa odpowiednio wyposażone stanowiska komputerowe do obróbki materiałów foto i video.
Seniorzy
Dzień 1, czas trwania: 4 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – obsługa aparatów, kamer cyfrowych i innych urządzeń do rejestracji i stabilizacji obrazu.
Przed przystąpieniem do zajęć prowadzący weryfikuje wiedzę uczestników za pomocą pytań: czy potraficie Państwo używać smartfona, tabletu, aparatu, kamery? Z jakiego sprzętu foto i video korzystacie, czy używacie komputera do edycji zdjęć i filmów?
Zajęcia dotyczą podstawowych zasad użycia cyfrowych urządzeń do rejestracji obrazu (smartfon, tablet, aparat cyfrowy, kamera). Uczą zasad kompozycji: złoty podział, mocne punkty obrazu, perspektywa, horyzont i inne. Różnice w kadrowaniu w fotografii i filmie. Na wstępie uczą się kadrowania za pomocą smartfona, tabletu lub innego urządzania do cyfrowej rejestracji obrazu, różnicują kadry w zależności od tematu zdjęcia – portret lub zdjęcie grupowe. Następnie uczestnicy opanowują kadrowanie filmowe, stosując kadrowanie w poziomie, bliski plan, plan szeroki i tzw. plan amerykański. W kolejnym etapie zajęć uczestnicy dzielą się na grupy i na dwóch stanowiskach wyposażonych w lustrzanki uczą się ręcznego ustawiania parametrów ekspozycji, ogniskowania, ostrzenia, czyli wszystkiego co smartfon ustawia automatycznie. Uczą się także uaktywniania w lustrzance trybu filmowania. Poznają zasadę skończonych ujęć, przygotowują sekwencję z dwóch kamer – portret i szeroki plan. Za pomocą oprogramowania do edycji zdjęć i filmów (photoshop, premiere pro) uczestnicy weryfikują zarejestrowane obrazy oraz dokonują podstawowej obróbki i montażu filmowego. Każda z grup ma do dyspozycji po jednym stanowisku komputerowym – odpowiednio dla fotografii i filmu. Na zakończenie zajęć uczestnicy zostają poproszeni o przyniesienie ze sobą na następne zdjęć papierowych w celu ich cyfryzacji.
Dzień 2, czas trwania: 4 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – rola światła w fotografii i filmie.
Dzielimy studentów na dwie grupy (film, fotografia) oraz tworzymy dwa plany oświetleniowe.
Grupa foto realizuje zdjęcia portretowe z wykorzystaniem 3 źródeł światła błyskowego. Grupa zapoznaje się z modyfikatorami światła typu: okta, beauty dish, strip, czasze.
Uczestnicy uczą się reprodukowania zdjęć papierowych oraz ich zapisu w formie cyfrowej w standardzie odpowiednim dla publikacji w internecie.
Studenci zapoznają się również z techniką „malowania światłem” gdzie wykorzystają światło ciągłe – pędzel świetlny, latarka, flara. Nauczą się także wykorzystania płaszczyzn odbijających, rozpraszających, osłabiających działanie światła. Grupa filmowa zapoznaje się z podstawami oświetlenia planu filmowego na green screenie, poznaje zasady tworzenia i rozmieszczania na green screenie i innych obiektach planu zdjęciowego markerów umożliwiających tzw. camera tracking, motion capture, performing capture, które to techniki są punktem wyjścia do tworzenia efektów specjalnych. Studenci zapoznając się podczas pracy na planie z powyższymi technikami i przygotowują ujęcia 2D do montażu z obiektami 3D wygenerowanymi komputerowo.
Dzień 3, czas trwania: 4 godz.
Nowoczesne technologie w filmie i fotografii – tajniki montażu, postprocessingu foto i video, obiekty generowane komputerowo.
Na zdjęciach wykonanych w trakcie poprzednich zajęć studenci podzieleni na grupy dokonują podstawowych fotomanipulacji polegających na usuwaniu przebarwień na skórze, niesfornych kosmyków włosów, wymianie koloru oczu etc. Dokonują retuszu reprodukowanych zdjęć przed umieszczeniem w sieci. Następnie poznają zasady umieszczania przygotowanych plików cyfrowych w internecie w wybranych mediach społecznościowych takich jak facebook czy instagram (przestrzeń kolorów SRGB, rozdzielczość 72 DPI, redukcja objętości plików) oraz przygotowują fotografie do druku (rozdzielczość 300 DPI, przestrzeń kolorystyczna adobe rgb 1998) w formacie PDF. Każdy z uczestników omawia swoje obrobione i wydrukowane zdjęcie opisując wprowadzone podczas postprocessingu zmiany.
Grupa filmowa dokonuje selekcji ujęć pod kątem wykorzystania w procesie cameratracking, motion capture, performing capture. Następnie poznają podstawy tworzenia obiektów 3D do późniejszego wykorzystania przy tworzeniu efektów specjalnych. Posługując się oprogramowaniem adobe premiere, adobe after effects, cinema 4 d studenci dokonują integracji ujęć 2D z obiektami 3D (compositing, postprocessing) oraz poznają podstawy renderingu.
Grupy mają do dyspozycji dwa odpowiednio wyposażone stanowiska komputerowe do obróbki materiałów foto i video.
Opis stanowisk pracy:
– stanowisko fotograficzne wyposażone z statyw, lustrzankę cyfrową. 3 lampy ze statywami i modyfikatorami światła.
– stanowisko komputerowe do obróbki zdjęć wyposażone w oprogramowanie photoshop i drukarkę fotograficzną
– stanowisko filmowe wyposażone kamerę, lustraznkę, green screen, oświetlenie greenscrenu, światła ciągłe 2 KW i 650 W oraz w osprzęt (slider, rig, statyw kamerowy z głowicą, steadycam, żuraw kamerowy
– stanowisko komputerowe do obróbki filmów i renderingu wyposażone w oprogramowanie premiere, after effects, cinema 4 d
Warsztaty z filmu i fotografii będą odbywały się w TAMA studio. Zajęcia poprowadzą: Adam Słomski, Roman Chełmowski i Radosław Gazda.